czwartek, 25 grudnia 2014

..buraczki czerwone - wszechstronne warzywo!


Och, moje buraczki kochane

Moje czerwone śniadanie

Kto was wymyślił

Posadził i dał tyle smaków?

 


Codziennie,  zaraz z rana

Mam smak na bordowy proszek

Zalewam go ciepłą wodą

Dodaję małą garstkę stewi

 

Ciepłe i wymieszane

W objętości średniego kubka

Rozpala moje wnętrzności

Dodaje sił, buduje krew

 

Zbawienna roślina

Warzywo od czasów Piasta

Na zagonach mej babci

W ogrodzie wyrasta

 

Warzywo wszechstronne

Na barszcz i w koktajlach

Na ćwikłę, w zapiekance

Na masę zdarzeń z rańca

 

Najważniejsze ma w sobie

Bbuduje krwinki, te czerwone co płyną w żyłce

I jeszcze jedno ma silne znaczenie –

Wypłukuje z krwi to niedobre co w nas, drzemie

 

Wypłukuje i oczyszcza naczynia krwionośne

Ze złogów kwasu moczowego, zwłaszcza na wiosnę

Więc pijmy, więc jedzmy buraka codziennie

Poczujemy się lepiej, wyzdrowiejemy prędzej

 

Czerwone bulwy są lepsze niż piguły w aptece

Niejednego nawróciły do życia, przecież!

Potrafią też zwalczyć białaczki chorobę

Każdy nowotwór kapituluje przed rubidem i cezem!

 

Och, buraczki kochane, moje czerwone śniadanie

Kto was wymyślił, posadził i dał tyle smaków?

Diabetyku uważaj – burak, nie dla ciebie!

Ma sporo cukru, może uszkodzić niechcąco -

ciebie..
 Pozdrawiam „fanów zdrowej żywności”!